BN+

Kraftkost: Formålet med optimering er å lage billigst mulig kraftfôr, samtidig som nærings - og råvaresammensetningen ivaretas på best mulig måte. Foto: May-Linda Schølberg


Optimering benyttes i dag i all kraftfôrindustri. Hva i all verden går denne metoden ut på?


Arild Eriksen, Fungerende fagsjef kraftfôr


Optimering (Least cost formulation) handler om å lage næringsmessig optimale kraftfôrblandinger til ulike typer drøvtyggere til lavest mulig pris. For å kunne gjøre dette er vi avhengig av følgende:

Råvarer i drøvtyggerfôret

Felleskjøpet Rogaland Agder (FKRA) handler råvarer til egen kraftfôrproduksjon for mer enn én milliard kroner hvert år. Store verdier er til enhver tid i omløp, og disse forvaltes på best mulig måte i et nært samarbeid mellom innkjøps-, optimerings- og produksjonsdivisjonene i FKRA.
Ei kraftfôrblanding til mjølkeku består av 20-40 råvarer. Norske kornråvarer er fundamentet for alle drøvtyggerblandinger. Den norske landbrukspolitikken er styrende for både prissetting og de rammene som settes for råvareforbruk i kraftfôret. Størrelsen på norsk kornavling avgjør graden av import, dette påvirker i neste omgang både pris og sammensetning av kraftfôret. For importråvarer er det verdensmarkedspriser som gjelder. Vanlige importråvarer i kufôr er mais, melasse og fiberkilder som luserne, kli, palmekjerneekspeller og roepellets.

VIL DU LESE DENNE OG ANDRE ARTIKLAR PÅ NETT?

KJØP DIGITALT ABONNEMENT, ELLER PRØV EI VEKE GRATIS

Abonnementet gir deg tilgang til alle Bondevennen sine artiklar på nett.

Allereie digital abonnent? Logg inn her

På grunn av endring i abonnementssystemet 25.10.23 må alle abonnenter sette nytt passord for å lese låste artikler på nettsiden. Vi beklager bryderiet.
Se veiledning for å bytte passord her.

Har du abonnement på papir er digital tilgang inkludert.
Send oss en epost på post@bondevennen.no for innloggingsdetaljer. 

Har du spørsmål angående abonnement?

Kontakt oss på telefon 51 88 72 61 eller send ein e-post til
post@bondevennen.no.

Stikkord denne saka: , ,